Belépés

Regisztráció

Kérjük, adja meg szerződése megkötésekor rögzített email-címét. A regisztrációt csak az email-címhez tartozó, aktív szerződés esetén tudjuk engedélyezni.
Pannon Safe
Pannon Safe
Blog > KGFB > Megéri villanyautót vásárolni? Mi a helyzet a biztosításával?

Megéri villanyautót vásárolni? Mi a helyzet a biztosításával?

KGFB 2020. 11. 30.

Az évről évre súlyosbodó globális felmelegedés miatt egyre többen veszik figyelembe autó vásárlásaiknál a környezetvédelmet. Emiatt nem meglepő, hogy a villanyautók nagyobb népszerűségnek örvendenek, mint valaha. Ám tényleg jobbak lennének, mint a benzines gépjárművek? Ebben a cikkben erre keressük a választ.

Mennyire fenntarthatóak pontosan az elektromos autók?

Az elektromos autók működése relatíve zöldnek mondható, hiszen a csak megújuló energiára támaszkodó - zöldrendszámos - elektromos autók energiájának előállításához nincs szükség dízel vagy benzin égetésére. Ami egyébként számottevő részét termeli a levegőbe kerülő környezetszennyező gázoknak.

Ehelyett a tisztán elektromos autók energia segítségével közlekednek az utakon, de a hibrid, a plug-in hibrid, a hatótávnövelt elektromos autók és az üzemanyagcellás elektromos autók is jelentős előrelépést jelentenek a robbanómotoros változatokhoz képest. Ennek következtében működtetésük nem termel annyi szén-dioxiddal szennyezett füstöt, mint egy hagyományos jármű.

De ez azt jelentené, hogy az elektromos autók használata egyáltalán nem szennyezi a környezetet? Ez sajnos nem teljesen így van, sőt. Egyes országokban akár több szén-dioxid termelést is támogathat a villanyautó vezetése. Ugyanis nem minden ország zöld forrásból állítja elő az energiáját.

Ami Magyarországot illeti, kis hazánk is ezen országok közé tartozik, mivel a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal 2019-es statisztikái szerint az energiának csupán 12.6%-a származik megújuló energiaforrásból. Bár a végeredményt tekintve ez az arány nem tűnik nagy előrelépésnek, az már sokkal biztatóbb, hogy a megújuló energiaforrásokból előállított energia felhasználásának részaránya a közlekedésben már 8%-ra nőtt a 2018-as 7,7%-hoz képest és a tendencia folyamatosan növekvő képet mutat.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             Forrás: MEKH

Tényleg csak a gazdagok játékszere lenne az elektromos autó? 

Amikor az ember elektromos autó vásárlásán töri a fejét, akkor általában az első felmerülő aggály az ár szokott lenni. Valljuk be: érthető az aggodalom, hiszen 10 millió Ft alatt nemigen kapni vadonatúj elektromos autót. Viszont azt is érdemes megjegyeznünk, hogy a felár sokszor nemcsak az elektromosságot fedi le, hanem egy rakás kényelmi funkciót is, például programozható állófűtést.

Viszont azt sem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy az állam bizonyos keretek között támogatta az elektromos autók vásárlását. Ha a bruttó vételár nem haladta meg a 11 millió forintot, 50%, de legfeljebb 2,5 millió forint támogatást lehetett igényelni, míg 11-15 millióig terjedő bruttó vételár esetén legfeljebb fél millió forintot kaphattak vissza az új elektromos autó tulajdonosok.

Jelenleg ez a támogatási forma nem vehető igénybe, viszont érdemes elgondolkodni egy másik megközelítésen: amennyiben otthoni napelemes rendszer kerül kiépítésre, azzal az elektromos autó otthoni töltése is megoldható. Így a kezdeti nagyobb kiadást – az elektromos autót és a napelemes rendszer kiépítését tekintve – követően a befektetés akár 8-10 éven belül megtérülhet. A közlekedést illetően főként az otthoni áram díja és a villámtöltőn elérhető áramárak szintjét nézve.

Az áram olcsóbb, mint a benzin

Azt is érdemes megemlíteni, hogy sokszor a fenntartási költségen megtérül az elektromos autók felára: hiszen az áram jóval olcsóbb, mint a benzin. Persze, ez függ az adott típus fogyasztásától is, bár a 95-ös benzint literenkénti 383 Ft-os átlagárához és a gázolaj literenkénti 399 Ft-os átlagárához képest az áramár még mindig kisebb kiadásnak felel meg.

Az E.on kalkulációival számolva, mindez azt jelenti, hogy:

  • egy benzinmotoros jármű 100 km-es üzemanyagköltsége – az autó fogyasztásától függően – 2000-4000 Ft között mozog,
  • a benzinkutakon / autópálya melletti töltőpontokon elérhető gyorstöltőkön a 100 km-re elegendő áram díja 2000-3000 Ft között mozog (1 kWh áram ára 120 Ft-nál kezdődik),
  • míg az otthon töltéssel egy feltöltés díja mindössze 400-700 Ft (otthoni töltés esetén 1 kWh áram díja 40 Ft).

Ezzel szemben, ha például a fentebb említett otthonunkban is napelemes rendszerre váltunk és onnan töltjük fel az autót, akkor a megtérülési időszakot (8-10 év) követően gyakorlatilag 0 Ft-os töltésekkel kalkulálhatunk, ha csak otthon etetjük meg a járművet.

Na de mi a helyzet az akkumulátorokkal?

Jogosan merülhetnek fel kérdések az akkumulátorral kapcsolatban. Ugyanis, ha az elektromos autók szerelési költségeiről van szó, ez lehet a legdrágább kiadás - több milliós nagyságrendről beszélünk. Az akkumulátorok általában 10 évig bírják a strapát, így ez csak akkor lehet probléma, ha tovább tervezed használni az autót.

Továbbá azzal érdemes még számolni a költség kalkulálást illetően, hogy az elektromos autók sokkal többet nyomnak súlyban, mint a benzines autók. Emiatt sűrűbben kell cserélni a kerekeket.

Az elektromos kocsik lassabban mennek, de pillantásra gyorsulnak

A legtöbben a gyorsaságot a brummogó motorokkal kötjük össze. De mi a helyzet a kipufogóját feladó elektromos autóval? 

A válasz az, hogy tényleg nem tud olyan végsebességre szert tenni, mint egy benzines autó, de ennek megvan az oka. A villanyautókban ugyanis limitálják a maximum sebességet annak az akkumulátor védelme érdekében, azonban ezt a határt a legtöbb típusban 150-170 km/h-ban állapították meg.

Tekintve, hogy a magyar autópályaszakaszokon is maximum 130 km/h a legnagyobb megengedett maximális sebesség, ezzel a beépített sebességkorlátozással semmiről sem kell lemondanunk.

Van elég töltő állomás a magyar utakon? 

Igen is meg nem is. 2020-ban az volt a tapasztalat, hogy Budapest belvárosában és a nagyobb vidéki városok vonzáskörzetében több állomást sűrítettek össze, míg mondjuk az autópályán már kevesebbet találni.

Ez azonban a jelenlegi hazai elektromos autók mennyiségét tekintve nem tekinthető nagy problémának, hiszen országos viszonylatban már több 500 helyen, több mint 800 töltőponton lehet feltölteni a járműveket.

Ráadásul az utakon vagy benzinkúton elérhető gyorstöltőkön már 35-40 perc alatt is 80%-os töltöttség érhető el még akkor is, ha 0%-ról indultunk. Ennélfogva a benzinkutanként 2 töltő, vagy a forgalmasabb helyeken elhelyezett 4-6 töltő is kiszolgálja a jelenlegi igényeket.

Főleg úgy, hogy otthon is könnyedén feltölthetjük a járművet, csupán egy éjszakai pihenés, azaz 8-10 óra töltési idő alatt.

 

Mi a helyzet az elektromos autók biztosításával?

A biztosítók nincsenek kötelezve arra, hogy kedvezményt adjanak az elektromos autók biztosítására. Ennek ellenére több társaság is ad engedményeket az villanyautó tulajdonosok számára.

Biztosítást kötne elektromos - vagy benzines - autójára? Vessen egy pillantást kínálatunkra, hiszen… 

  • Kiváló országos lefedettséggel rendelkezünk
  • Nem kell amiatt aggódnia, hogy üzletkötőinket évek múltán nem találja meg. Országosan több mint 30 irodában elérhető üzletkötőkkel, és közel 200 munkatárssal dolgozunk.
  • Kiterjedt partnerhálózatunk van
  • Nem kell tartania attól, hogy csak a számunkra előnyös megoldást ajánljuk. Szinte minden biztosítóval kapcsolatban állunk, és mindig több alternatívát is kínálunk, hogy a végső döntés az Ön kezében legyen.
  • Széles pénzügyi termékpalettát kínálunk
  • Nem kell félnie, hogy csak egy területet részesítünk előnyben. A biztosításon kívül lakástakarék, hitel, önkéntes és egészségpénztári termékeket is közvetítünk.
  • Több, mint 20 éves szakmai múlttal rendelkezünk
  • Nem kell nyugtalankodnia, nem ma kezdtük a szakmát. Tapasztalt szakembereink hozzáértéssel és rutinos ügyintézéssel támogatják pénzügyeit.
  • Vállalatunk magyar tulajdonban van
  • Nem kell dilemmáznia a külföldi pénzintézetek érdekeltségei miatt. Cégünk 100%-ban magyar tulajdonú.

Felkeltettük az érdeklődését? Ide kattintva felveheti velünk a kapcsolatot!