Belépés

Regisztráció

Kérjük, adja meg szerződése megkötésekor rögzített email-címét. A regisztrációt csak az email-címhez tartozó, aktív szerződés esetén tudjuk engedélyezni.
Pannon Safe
Pannon Safe
Blog > Casco > 9 tipp, hogy az autód 7000 km-én át is problémamentesen üzemeljen

9 tipp, hogy az autód 7000 km-én át is problémamentesen üzemeljen

Casco 2018. 08. 13.

Autótulajdonosként egyébként is évente többször kell ellenőriztetned a kocsi műszaki állapotát, ha azonban egy több ezer kilométeres útra indulsz, ennek fokozottan kiemelkedő szerepe lesz. Aktuális cikkünk ezt a témakört járja körbe.

 

Mivel főszponzorként veszünk részt a Trabanszerelem Skandináv túráján, amely során 4 debreceni fiatal 2 Trabanttal nekivágott az Északi sarkkör meghódításának, úgy gondoltuk aktuális lehet egy gyakorlati tippeket tartalmazó cikk, amelyben összegezzük, hogyan készítsd fel az autódat egy hasonlóan brutális hosszúságú útra.

Ezt a 6 dolgot otthon is ellenőrizheted

Vannak olyan dolgok, amelyeket mindenképpen szerelővel kell átnézetned, és vannak olyanok is, amelyek állapotáról magad is meggyőződhetsz.

1. A gumik állapota

Azt feltételezzük, hogy augusztus közepén már nem kell külön felhívnunk a figyelmed a nyári gumi használatának fontosságára, ha azonban mégis, olvasd el a témában írt korábbi cikkünket. Ezenkívül ellenőrizned kell a gumin látható külsérelmi nyomokat, valamint a bordázatok mélységét. A kopott, sérült gumi ugyanis rosszabb tapadást, és balesetveszélyt jelent.

 

Az a legtöbbek számára tiszta, hogy a jogszabályban előírt minimális profilmélység 1,6 mm. Azonban, ha az abroncs épphogy megfelel ennek a kritériumnak, érdemes inkább lecserélni egy hosszabb utazás előtt, ugyanis az érték könnyen a minimálisan elfogadott mélység alá csökkenhet.

 

A minimális és a biztonságos ráadásul nem ugyanaz.

 

A nyári gumi például akkor a legbiztonságosabb, ha a profilmélysége 2,5 - 3mm között mozog, a téli gumi esetében pedig a 4 mm-es mélység az ideális.

 

Fontos, hogy mind a négy abroncs állapotát ellenőrizzük, illetve egy abroncsot több helyen is mérjünk le. Ha a kopás mértéke egy abroncson helyenként eltérő, az rossz futómű-beállításokra utal - szervizhez kell fordulni. Fontos továbbá, hogy a meghajtott kerekeken nagyobb a terhelés, itt a kopás mértéke is nagyobb lesz.

 

 

De hogyan mérhető az abroncs profilmélysége?

 

A KRESZ-oktatások alkalmával leggyakrabban a szemmértéket említik, de vannak ennél pontosabb módszerek is.

 

Ha vonalzóval esünk neki a gumiknak, máris pontosabb méréseket kapunk, mintha kizárólag a szemünkre támaszkodnánk. Sokan használnak pénzérméket.

  • 100 forintos érme: ha a gumi bordázata már csak részben éri el az érme ezüstös peremét, a profilmélység 4 mm alatt van (ez téli gumi esetén fontos)
  • 1 eurós érme: ha az érmét a bordázatba helyezzük, és azt látjuk, hogy az már nem fedi a sárgaréz-nikkel peremet, akkor a profilmélység 3 mm alá esett, ami már nem ideális - de a minimum értéknek még bőven megfelel.

Persze a legbiztosabbak akkor lehetünk a méréseink pontosságában, ha mélységmérőt használunk.

2. Az akkumulátor működése

Kellemetlen pillanatokat okozhat, ha az akkumulátor az út közepén mondja fel a szolgálatot. Mielőtt nekivágnál az utazásnak, mindenképpen ellenőrizd le az aksi állapotát, és ha nem megfelelően működik, töltsd fel, vagy szükség esetén cseréltesd ki.

 

A leggyakrabban előforduló hiba az akkumulátorok rossz kontaktusa. Ilyen esetekben a laza vagy szennyeződött akkusaru képtelen töltést felvenni. Ha fehér bokrosodást látunk az említett területeken, forró vízzel vagy pólustisztító kefével is megtisztíthatjuk, az oxidáció viszont csak csiszolással eltávolítható.

 

Multiméterrel a nyugalmi áramfelvétel is ellenőrizhető:

  • Vegyük le az egyik akkusarut,
  • a saru és a kábel közé kössük be a multimétert,
  • zárjuk be az autót (központi zár, riasztó stb.)
  • várjunk 2-3 percet

Ha néhány milliampernél nagyobb értéket mérünk, valami szívja az akkut nyugalmi állapotban.

 

Ilyen esetben érdemes szervizhez fordulni.

3. A folyadékszintek

Itt három dologról kell megbizonyosodnod: a motorolaj, a fék- és a hűtőfolyadék szintje. Amire pedig külön figyelmet kell fordítanod, az a motorolaj fajtája, ezzel kapcsolatban ugyanis egyáltalán nem mindegy, milyet használsz.

 

A fékfolyadék fontosságáról talán nem kell külön beszámolnunk, de hűtőfolyadék nélkül is hamar végetérhet az egyébként hosszúra tervezett utazás.

4. Az ablaktörlők működése

Egy ilyen hosszú út során garantáltan nem úszod meg a szélsőséges időjárási viszonyokat. Márpedig egy komolyabb esőzés, vagy egy poros útszakasz megtétele működő ablaktörlők, valamint megfelelő mértékű és minőségű ablakmosó folyadék nélkül kevésbé lesz sétagalopp - a rovarokról már nem is beszélve.

5. A klíma tisztasága és a pollenszűrők

A klíma tisztítása elsődlegesen nem a kényelem miatt fontos. Ugyanis, ha régen volt már tisztítva a berendezést, a rendszerben könnyen megtelepedhetnek a gombát, ami a kellemetlen szagok mellett fertőzést is okozhat. Érdemes tehát az ózonos és a habos tisztítást is elvégezni, így az elpárologtatóról is eltűnik a gombásodás, illetve az utastérbe bejutó fertőzéseket is kiirtja.

 

És ha már a tiszta levegőnél tartunk, a pollenszűrők cserélésére is rendkívül fontosságú. Az elkoszolódott szűrők ugyanis gátolják a levegő áramlását, ami nemcsak a beltéri levegő minőségét rontja, hanem az ablak párásodásának esélyét is növelik.

6. A biztonsági felszerelések és az elsősegélydoboz

A légzsákok és biztonsági övek megfelelő működése elemi fontosságú. Ezenkívül semmiképp ne indulj el pótizzók, elakadásjelző, pótkerék (+ emelő, mert nélküle nem tudunk kereket cserélni), és megfelelően feltöltött elsősegélydoboz nélkül, és ne felejtsd otthon a fényvisszaverő mellényt sem.

És vannak olyan alkatrészek, amelyeket mindenképpen szakemberrel érdemes ellenőriztetned

1. Fékek állapota

Talán nem kell külön kitérnünk rá, miért is fontos, hogy a fékberendezéseket szakember ellenőrizze. A féktárcsa, a fékbetét, a féknyereg, a fékcsövek, a főfékhenger, a fékerőszabályozó, a fékszervó és a fékpedál olyan alkatrészek, amelyek ellenőrzése kizárólag szervizben lehet pontos.

2. Lengéscsillapítók állapota

A lengéscsillapítók vizsgálata már a legtöbb helyen számítógépes vizsgálattal történik. Ez ugyanis 100%-os pontossággal térképezi fel a lengéscsillapítók állapotát.

3. Az alváz állapota és az átrozsdásodás vizsgálata

Mivel ezen vizsgálatok elvégzéséhez az autót meg kell emelni, célszerű szervizhez fordulnunk. Amikor az autón fellelhető korrodációt ellenőrizzük, az alvázat, a kipufogórendszert, a karosszériát és a gyertyát kell alaposan megvizsgálnunk.

Ha hosszabb road tripre készülsz, érdemes elolvasnod a témában írt korábbi cikkünket is, illetve a csomagolással kapcsolatos tippjeinkre sem árt odafigyelned.